Mit hozott Elvis az amerikai kollektív tudatba a csípőriszálással?
A testbeszéd, a mozdulat a lélek tükre. Nem csoda, hogy olyan társadalmakban, ahol nem volt divat, hogy az érzelmek kifejeződjenek mozdulatokkal, hangsúlyt fektettek arra, hogy az udvarias tartást, mozgást már lehetőleg kisgyermekkorban beleneveljék az utódokba. (Tedd hátra a kezed! Ne mutogass, az nem illedelmes!) Legyen a testbeszéd mesterséges, és ne érzelmeket fejezzen ki, hanem társadalmi státuszt.Kiemelt figyelmet kapott szaporító és kiválasztó szerveink "edénye", a csípőtájék, nem véletlenül szorították fűzőbe, korlátozták a mozgásban évszázadokon keresztül.
Két fő feszültségtároló hely van az ember testén, a váll és a csípő. Ahogy a csípőnket használjuk járáshoz. álláshoz és az élet egyéb területein, hatással van az ott elhelyezkedő szerveken keresztül életünk minőségére is. Elég csak a viktoriánus korra gondolni. A női nyereg is olyan volt, hogy a csípő ne emelkedhessen, süllyedjen szabadon. A tánc illedelmes kar és lábmozdulatokból állt.
A csípőmozdulat hagyományosan a potencia és a csáberő kifejezése. Partnerválasztásnál is gyakran nézzük önkéntelenül is a másik csípőtájékát. Ebből olyan kifejezések is születtek, mint például a karót nyelt.....
A csípőtájékon lévő szerveink állapota és pszichénk együtt hozza létre a mozdulatot, a testbeszédet, mely utána árulkodik, jobban is, mint szeretnénk, szexuális harmóniánkról. Másképp fogalmazva, mivel a csípő a kontroll és az elengedés szerveinek helyszíne (pl. majd bepisiltem az izgalomtól), ezek a minőségek megjelennek és tükröződnek a csípőmozgásban, így a mozgásunkban, testbeszédünkben is.
Ha erős a kontroll, a csípő állandó tartásban van, ez az ízületeknek és a gerincnek megerőltető, a betegségek is itt jelentkeznek. Az alhasi feszültség jelentkezhet székrekedéssel, vesetájéki problémákkal vagy erős görcsökkel is.
Tudni akarod milyen állapotban van a csípőd? Képzeld el, mint egy vázát, és gondolatban helyezd el benne ezeket a kifejezéseket, papírokon:
Szex, Elengedés, Öröm, Kiválasztás, Fájdalom, Kontroll. Melyik lesz a legnagyobb cédula? Ha ez megvan, menj el sétálni, és érezd meg a csípődet laza, természetes mozgás közben...Fáj? Akkor változtass a mozdulaton, és figyeld az asszociációidat közben....Mi jellemző rád? Milyen síkon mozog, milyen ívet ír le? Később feküdj le otthon a földre, és nézd meg, a hátad melyik része érinti a földet? A farokcsontodon támaszkodsz? Esetleg nem egyenletesen érzed a súlyt? Csak figyelj.....
Aztán ülj ki egy kávézó teraszára, és kukkolj! Mások hogy használják a csípőjüket? Vajon náluk melyik cédula lenne a legnagyobb? Milyenek lehetnek szeretkezés közben, mi a foglalkozásuk?
És Elvis.Abba a merev, konzervatív amerikai társadalomba robbant be a csípőriszálással, melyet talán legjobban az Órák című filmben mutattak be.
Szóval táncra fel! És ha ezt tudatosan szeretnéd művelni, a Mozdulatművészetet ajánlanám......Ahogy Dienes Valéria, a módszer alapítója írta:
"A tánc, az embertest beszéde (nem a nyelve).
Elfeledjük a mozdulat, már mint néma "beszéd" is a mindennapi érintkezés fontos része, ösztönösen használjuk, értjük.
Így élünk, ez a természet adta kommunikációnk, hiszen ha azt látod, valaki összekucorodva üldögél a sarokban, rögtön tudod, hogy szomorú vagy más baja van. Egy szót sem kell szólnia, mégis felismered a jellegzetes testtartásból (a nyelv és verbális megfejtés nélkül is, mert érzed és egyben tudod is). Ránézel és érzed amit ő. A test emlékezik rá neked milyen volt úgy lenni. A Mozdulat, a Tánc így kommunikál. Erre ma már a közönséget nevelni kell. Nevelni, hogy kiszabaduljon a nyelv (a mindenáron kimondás, szóra fordítás, az összetett spekulatív struktúra) kötelmeiből."
Forrás: Walking Your Talk - Lavinia Plonka